Kokemuksia sosiaalityön harjoittelusta
Tälläkin hetkellä moni sosiaalityön
maisterivaiheen opiskelija pohtii tulevaa syventävän harjoittelun paikkaansa. Ensimmäinen
kosketus sosiaalityön käytännön työhön on tavallisesti toisena opintovuonna tapahtuva
käytännön opetus, ja syventävän vaiheen harjoittelussa käytännön opetuksessa
opittuja taitoja pääsee edelleen vahvistamaan. Moni myös valitsee
harjoittelupaikakseen omasta käytännön opetuspaikastaan eroavan paikan, jolloin
saa uusia näkökulmia sosiaalityön kentällä tehtävään työhön. Kolme kuukautta
kestävän harjoittelun aikana opiskelija ehtii tutustua harjoittelupaikkaansa
syvällisemmin ja saa yleensä enemmän vastuuta. Tässä
blogitekstissä kaksi harjoittelun viime keväänä suorittanutta opiskelijaa muistelee
omaa harjoittelukokemustaan.
Eväitä työelämään - Harjoittelu
Läntisellä lapsiperheisen sosiaaliasemalla
Suoritin sosiaalityön syventäviin
opintoihin kuuluvan kolmen kuukauden pituisen harjoittelun viime
kevätlukukaudella. Harjoittelupaikakseni valikoitui Läntinen lapsiperheiden
sosiaaliasema Tampereella. Tampereella lapsiperheiden sosiaalityö on jaettu
kolmelle alueelle: eteläisen, itäisen ja läntisen alueiden sosiaaliasemille.
Läntisen lapsiperheiden sosiaaliasemalla on 13 sosiaalityöntekijää sekä yksi
johtava sosiaalityöntekijä. Keskeinen osa työtä lastensuojelussa ovat
lastensuojelutarpeen selvitykset, jotka tehdään pääasiassa
lastensuojeluilmoitusten tai -hakemusten pohjalta. Lastensuojelutarpeen
selvityksen tarkoituksena on nimensä mukaisesti selvittää lapsen ja perheen
tilannetta sekä mahdollisia tuen tarpeita. Lastensuojelutarpeen selvitysten
lisäksi läntisen lapsiperheiden sosiaaliaseman palveluihin kuuluvat
lastensuojelun avohuolto erilaisine tukitoimineen (kuten perhetyö, ohjaustyö
tai avohuollon sijoitus), kiireelliset sijoitukset sekä huostaanotot. Työpäivät
ovat vaihtelevia, mutta keskeisin osa työtä on asiakastyö; asiakkaita tavataan
niin toimistolla, kotikäynneillä kuin yhteistyökumppaneiden tiloissa. Asiakkaiden
kohtaamisen lisäksi työhön kuuluvat esimerkiksi verkostojen kanssa työskentely,
kirjausten tekeminen Effica-järjestelmään ja päätösten tekeminen.
Harjoittelijana minun työnkuvaani kuuluivat
monet samat työtehtävät, joita lastensuojelun työntekijät tekevät työssään
päivittäin. Osallistuin asiakastapaamisiin ja verkostoneuvotteluihin aina kun
se vain asiakkaalle sopi. Toimin hyvin usein kirjurina, joka kirjasi
neuvottelussa käsitellyt ja sovitut asiat paperille ja siirsi ne myöhemmin
Effica-järjestelmään. Työskentelin monissa lastensuojelutarpeen selvityksissä
työparina, ja joissakin asiakastapauksissa olin myös päävastuussa (ohjatusti
toki). Lastensuojelun avohuollon asiakkaille laadittavia asiakassuunnitelmia
sain tehdä useamman kerran. Muihin työtehtäviini kuului esimerkiksi kutsujen
laatiminen ja lähettäminen neuvotteluihin asiakkaille sekä yhteydenpito
yhteistyökumppaneihin puhelimitse ja sähköpostitse. Harjoittelijana olin siitä
onnellisessa asemassa, että pääsin melko vapaasti myös tekemään
tutustumiskäyntejä eri yhteistyökumppaneiden tiloihin.
Aikaisemmin olin ajatellut, että
lastensuojelu ei ole minun juttuni siinä mielestäni liiaksi läsnä olevan
kontrollitehtävän sekä paljon puhutun suuren työmäärän ja kiireen vuoksi.
Opintojen edetessä tulin kuitenkin siihen johtopäätökseen, että
lastensuojelusta saatava kokemus on varmasti arvokasta työelämässä. Lisäksi
työskentely lasten ja erityisesti nuorten parissa on kiinnostanut minua pitkään,
joten jokin kyseisen ryhmän parissa tekemisissä oleva työpaikka olisi
harjoittelupaikkana järkevä. Näistä syistä päädyin hakemaan harjoittelupaikkaa
lastensuojelusta, vaikka opintojen alkuvaiheessa en olisi uskonut sitä tekeväni.
Jälkikäteen voi sanoa valinnan
harjoittelupaikasta olleen oikea, ja olen tyytyväinen että päätin astua hieman
mukavuusalueeni ulkopuolelle. Työ lastensuojelussa on monipuolista ja
mielenkiintoista. Työ on myös vaativaa, kenties vaativinta koko sosiaalialalla.
Sosiaalityöntekijän tulee lastensuojelussa omata vankka tietopohja, olla
paineensieto- ja organisointikykyinen sekä omata hyvät vuorovaikutus- ja
yhteistyötaidot. Edellä mainitut taidot ovat toki yhtä tarpeellisia myös
muualla sosiaalialalla. Ja näitä taitoja totta vie pääsin harjoittelun kuluessa
kehittämään itsessäni. Itseluottamus ja rohkeus kasvoivat kohisten harjoittelun
aikana, kun huomasi oman kasvunsa työntekijänä. Lastensuojelussa oppii myös
hyvin paljon moniammatillisesta työtavasta, jossa mainittuja vuorovaikutus- ja
yhteistyötaitoja todella tarvitaan.
Ja mitä tulee lastensuojelun kiireeseen,
niin sitä ei käy kieltäminen. Kiire ja pienen (tai vähän isommankin) paineen
alla työskentely kuitenkin oman kokemukseni mukaan kasvattavat työntekijänä.
Painetta ja epävarmuutta tulee oppia sietämään, ja lastensuojelu on tähän
oppimisprosessiin mitä mainioin paikka. Lastensuojelun harjoittelun ja sitä
seuranneen kesätyön jälkeen olen ollut kuitenkin töissä paikassa, jossa kiire
ja työpaine ovat subjektiivisen kokemukseni mukaan vielä reilusti kovemmat.
Suosittelen käytännön opetuksen paikkaa
tai syventävän harjoittelun paikkaa miettivälle lastensuojelua yhtenä varteenotettavana
vaihtoehtona. Lastensuojelussa on kyse perussosiaalityöstä, joka antaa erinomaisen
pohjan aloittelevalle sosiaalityöntekijälle. Vaikka lastensuojelu ei lopulta
olisikaan se mitä haluat työksesi tehdä, antaa se eväitä monenlaisiin
sosiaalityön tehtäviin. Itse olen hiljattain valmistunut, ja muistan edelleen
lastensuojelusta saadut opetukset myös nykyisessä työssäni, vaikka se eroaakin
monin tavoin lastensuojelutyöstä.
Taru Pääkkönen, SOS ry:n varainhankintavastaava
2014 ja nyt jo entinen opiskelija
Kokemuksia maisterivaiheen
harjoittelusta A-klinikkasäätiön Tampereen Matalassa keväällä 2014
Suoritin sosiaalityön maisteriopintojen
harjoittelun A-klinikkasäätiön Pirkanmaan palvelualueen yksikkö Matalassa
neljännen opiskeluvuoteni loppuvaiheilla. Matalan asiakaskunta koostuu huume-
ja sekakäyttäjistä sekä heidän läheisistään. Koska huumeidenkäyttäjät ovat
usein moniongelmaisia ja tarpeisiin pyritään vastaamaan yksilöllisesti,
Matalassa työskentelee sosiaaliterapeuteista, sairaanhoitajista, psykiatrian
erikoislääkäreistä ja sosiaaliohjaajista koostuva moniammatillinen tiimi.
Asiointi on tamperelaisille ja sopimuskuntalaisille maksutonta. Matalan
yksikköön kuuluu myös suonensisäisten huumeiden käytöstä koituvien haittojen
vähentämiseen keskittyvä terveysneuvontapiste Nervi. Harjoitteluni kannalta oli
erittäin hedelmällistä päästä työskentelemään sekä organisaation sisäisessä
moniammatillisessa tiimissä että organisaation rajojen ulkopuolella
yhteistyössä muiden sosiaalityön toimijoiden kanssa. Terveydenhuollon
työntekijöiden kanssa työskenteleminen oli minulle ennen harjoittelua uutta, ja
se onkin tuonut minulle valtavasti lisäresursseja esimerkiksi nykyisen
päihdepsykiatriaan keskittyvän työpaikkani työskentelykulttuurin
sisäistämiseen.
Nimensä mukaisesti Matala on matalan
kynnyksen avopalvelu, jossa on mahdollista asioida myös anonyymisti. Jokaisen asiakkaan
hoidon tarve kartoitetaan, ja heidät ohjataan tarvittaessa eteenpäin erilaisiin
palveluihin, esimerkiksi muihin avohoitoa tarjoaviin paikkoihin,
katkaisuhoitoon, laitoskuntoutukseen tai korvaushoitoon. Oletusarvona on, että
asiakas saa itse määritellä omat tavoitteensa. Asiakkaan ei siis tarvitse
tavoitella täysin päihteetöntä elämää, vaan tavoitteena voi olla esimerkiksi
päihteiden käytön vähentäminen. Kiteyttäisin edellisen virkkeen olleen kaiken
harjoittelujaksolla oppimani ydin. Auttaakseen asiakkaita pääsemään
tavoitteisiinsa sosiaaliterapeuttien tehtävänä ovat erityisesti motivoivat
terapeuttiset keskustelut, sosiaalisen tilanteen kartoittaminen, hoitoon
ohjaaminen ja yhteistyö eri tahojen kanssa. Asiakkaita voidaan lisäksi auttaa
monissa aikuissosiaalityön osa-alueissa, kuten toimeentulotuen hakemisessa tai
asunnon hankkimisessa. Kävin ohjaajani kanssa lukuisia keskusteluita
asiakaslähtöisestä sosiaalityöstä ja päihderiippuvuuden luonteesta. Ja
edelleen: myös nämä keskustelut ovat olleet korvaamattomia eväitä nykyisessä
työssäni. Huomasin harjoitteluni jälkeen myös kesäsijaisuuteni aikana
aikuissosiaalityössä, miten eri tavalla hahmotin päihderiippuvuuden luonteen ja
miten pystyin peilaamaan sitä aikuissosiaalityössä ilmeneviin elämäntilanteiden
haasteisiin. Tajusin tekeväni samaa työtä eri tavalla verraten edelliseen
kesään, jolloin kokemusta päihdehäiriötä sairastavien kanssa työskentelystä ei
erityisemmin ollut.
On mahdotonta sanoa, milloin olisi oikea
aika suorittaa syventävän vaiheen harjoittelu. Olen kuullut monen opiskelijan
ja jopa henkilökunnan edustajien toteavan, että harjoittelun asettaminen
oikeaan ajankohtaan omissa opinnoissa on taitolaji. Itselleni neljännen vuoden
kevät tuntui hyvältä ajankohdalta, mutta opiskelijoiden elämäntilanteiden
heterogeenisyydestä johtuen ei ole olemassa oikeaa aikaa harjoittelun
tekemiselle. Ei myöskään ole yhtä ainoaa tapaa suoriutua harjoittelusta. Itse
koin sopivaksi tavaksi tehdä jo melko alusta asti töitä itsenäisesti kantapään
kautta -menetelmällä, mutta ihan yhtä oikein on aloittaa itsenäinen työ vähän
myöhemmin, kun organisaation työskentelytavat ovat paremmin hallussa ja
asiakaskunta tuttua. Harjoittelijan nimikyltin takana on kuitenkin helpompaa
perehtyä ja seurata muiden työntekijöiden työskentelyä kuin varsinaisena
työntekijänä, joten suosittelen ehdottomasti hyödyntämään mahdollisuuden
rauhassa työhön tutustumiseen.
Lopuksi haluaisin muistuttaa, että
harjoittelupaikkaa kannattaa alkaa etsiä tarpeeksi ajoissa, sillä niitä ei sada
taivaalta – valitettavasti. Vaikka työntekijöitä tarvitaan, monet organisaatiot
joutuvat säästämään ja palkallisia harjoittelijoita ei kovasta halusta
huolimatta voida ottaa. Työntekijöiltä olen kuitenkin saanut sosiaalityön
harjoittelijoista vain positiivista palautetta ja he kokevat, että
opiskelijoilta saa paljon lisänäkemyksiä ja päivitystä omiin
työskentelytapoihin. Haluaisin lisäksi muistuttaa palkallisten harjoitteluiden
olevan sosiaalityön opiskelijoiden erityisoikeus. Kosketus työelämään jo
opiskeluaikana mahdollistaa ymmärryksen siitä, miksi tieteellistä tekstiä
toisinaan ikivanhoine teorioineen täytyy päntätä ja miksi täytyy valmistua
yhteiskuntatieteiden maisteriksi, ennen kuin sosiaalityöntekijän pätevyyden voi
saada. Hyödyntäkää siis harjoittelunne: verkostoitukaa, kyselkää,
kyseenalaistakaa, kehukaa, kritisoikaa, heittäytykää ja ennen kaikkea
asennoitukaa oppimaan! Ikinä ei tiedä, mistä harjoittelussa oppimastanne
asiasta voi tulevaisuudessa olla hyötyä.
Johanna
Ranta, 5. vuoden sosiaalityön opiskelija
Kommentit
Lähetä kommentti